به فروشگاه دوربین مداربسته هایک ویژن تهران خوش آمدید!

دوربین مداربسته با لنز ثابت چیست؟

دوربین مداربسته با لنز ثابت چیست؟

هایک ویژن تهران

دوربین مداربسته با لنز ثابت چیست؟

دوربین مداربسته لنز ثابت یا همان فیکس لنزهمانطور که از نام آن پیداست، یک دوربین با لنز ثابت دارای یک لنز از پیش تنظیم شده می باشد که میدان دید ثابتی را به شما می دهد. تمایز اصلی بین لنزهای ثابت و متغیر در توانایی آنها برای تغییر فاصله کانونی نهفته است که امکان تنظیم زوم اپتیکال و تغییرات دینامیکی در میدان دید را فراهم می کند. لنزهای ثابت که به آنها "عدسی های پرایم" نیز گفته می شود، دارای فاصله کانونی ثابت هستند و بنابراین برای یک فاصله یا صحنه خاص بهینه شده اند. تقریباً همه دوربین‌های مداربسته با لنز ثابت دارای زاویه باز هستند.
یک دوربین لنز ثابت معمولاً تنها دارای چند قطعه متحرک است که نصب آن را آسان و سریع می کند. با این حال، وقتی نوبت به نصب مجدد می رسد، دوربین های ثابت نیاز به کار زیادی دارند. بر خلاف لنزهای متغیر که حتی پس از نصب به راحتی قابل تنظیم هستند، این نوع دوربین مداربسته باید به صورت فیزیکی برداشته شده و مجدداً نصب شود تا میدان دید مناسبی داشته باشد.
دوربین‌های مداربسته لنز ثابت جدا از سادگی، مقرون به صرفه هستند، که آنها را برای مشاغل کوچک محبوب می‌کند و امنیت بیشتری را به سیستم‌های بزرگ‌تر می‌افزاید. دوربین های امنیتی با لنز ثابت نیز ابزاری عالی برای حفاظت عمومی در کاربردهای مختلف هستند.
دوربین های مداربسته هایک ویژن با لنزهای ثابت با فاصله کانونی 2، 4، 6، 8 و 12 ارائه می شوند.

نحوه عملکرد دوربین فیکس لنز 

همانگونه که قبلا نیز گفته ایم زاویه دید لنز ثابت می باشد و امکان تغییر وجود ندارد و فقط دارای توانایی فوکوس می باشد، و اکثر مواقع کمتر از 4 عدسی دارند.
برای نحوه عملکرد لنز ثابت می توان گفت، این لنز نور را از محیط گرفته و با زاویه ای نزدیک به ثابت بر روی چیپ تصویر متمرکز می کند.

چرا باید از دوربین با لنز ثابت استفاده کنیم؟

مانند دوربین های مداربسته متغیر، لنزهای ثابت گزینه عالی برای عملکرد امنیتی فیزیکی شما هستند. اما چه زمانی باید از دوربین های دید ثابت نسبت به دوربین های وریفوکال استفاده کرد؟در ادامه  به مواردی از این قبیل اشاره می کنیم.
 محدودیت بودجه 
اگر بودجه زیادی برای تجهیزات دوربین مداربسته ندارید، دوربین های لنز دید ثابت گزینه مناسبی برای شما هستند. در حالی که عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر قیمت تجهیزات امنیتی شما تأثیر بگذارد، دوربین‌های لنز ثابت عموماً مقرون به صرفه‌تر از دوربین‌های لنز متغیر می باشند. هزینه های نصب نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما از آنجایی که دوربین های لنز ثابت دارای قطعات متحرک زیادی نیستند، هزینه نصب کمتری دارند.

 میدان دید ثابت دوربین مداربسته 
اگر مناطق خاصی را که می‌خواهید پوشش دهید، می‌دانید، دوربین های مداربسته لنز ثابت انتخابی عالی هستند. این نکته این نوع لنز را به گزینه ای ایده آل برای مشاغل کوچک و فضاهای کوچک تبدیل می کند که نیازی به پوشش میدان دید پیچیده ندارند. به عنوان مثال، یک فروشگاه کوچک که فقط نیاز به نظارت بر مناطقی مانند صندوق، اتاق انبار و ورودی یا خروجی دارد، می تواند از استفاده از این نوع دوربین امنیتی بهره مند شود.
 نیاز به نصب و نگهداری آسان 
دوربین‌های مداربسته فیکس لنز معمولاً دارای قطعات متحرک زیادی نیستند و نصب آن را بسیار ساده می‌کند. علاوه بر این، هنگامی که دوربین دام یا بالت به صورت دستی توسط یک نصاب امنیتی در جای خود قرار می‌گیرد، دیگر لازم نیست نگران انجام تنظیماتی در زاویه دید باشید. همین سادگی نسبی دلیل اصلی است که بسیاری از تأسیسات و مشاغل کوچکتر یک دوربین با لنز فیکس را به عنوان دوربین های امنیتی داخلی و خارجی خود انتخاب می کنند.

معایب دوربین مداربسته ثابت چیست ؟ 

همه سیتم های امنیتی علاوه بر مزایا دارای برخی از معایب نیز می باشند. دوربین مداربسته لنز فیکس هم در کنار مزایا، دارای برخی از معایب نیز می باشد. دوربین مداربسته های لنزثابت یا همان فیکس لنز از قابلیت زوم برخوردار نیستند. برای کسانی که به دنبال قابلیت زوم در دوربین مداربسته می باشند این موضوع از معایب این دوربین ها به شمار می آید. هم چنین دریچه آیریس در این نوع دوربین ها ثابت است. همان گونه که می دانید دریچه آیریس وظیفه کنترل نور ورودی به لنز را دارد هنگامی که دریچه آیریس ثابت باشد، نور ورودی به لنز دوربین نیز ثابت می باشد و کنترل نمی شود. این موضوع بر روی کیفیت تصاویر تاثیرگذار است. زاویه دید در دوربین های ثابت نیز محدود است. به همین علت برای پوشش تصاویر بیشتر نیاز به استفاده از دوربین های بیشتری برای بازدهی بهتر دارید.

کاربرد دوربین مداربسته لنز ثابت

یکی از پرطرفدارترین دوربین های مداربسته، دوربین مداربسته فیکس لنز می باشد. این نوع دوربین ها در اکثر موارد امنیتی کاربرد دارند. دوربین لنز ثابت را می توان در کاربری های امنیتی  داخلی و بیرونی استفاده کرد. در برخی از مواقع افراد نیاز به تغییر زاویه دید و بزرگنمایی تصاویر ندارند. از کاربرد دوربین مداربسته لنز ثابت می توان در چنین  مواقعی اشاره کرد. همچنین می توانید این دوربین ها را در کنار دوربین های اسپیددام و دارای قابلیت زوم استفاده کنید. زیرا دوربین های اسپیددام زمانی که به جهت دیگری می چرخند، نمی توانند تصاویر دیگر فضاها را نمایش دهند. استفاده از دوربین مداربسته ثابت کمک می کند تا تصاویر دیگر نقاط را از دست ندهید. همچنین دوربین های مداربسته چرخشی برای چرخش نیاز به اپراتور دارند. دوربین های ثابت در مقایسه با دوربین های چرخشی و دارای زوم از قیمت پایین تری برخوردار هستن و مقرون به صرفه تر می باشند.

بدنه دوربین مداربسته لنز ثابت 

جنس بدنه دوربین مداربسته لنزثابت، مانند سایر دوربین های مداربسته از پلاستیک و یا فولاد ضد زنگ می باشد. به همین دلیل این قابلیت را دارند که در فضای باز نیز مورد استفاده قرار بگیرند. دوربین مداربسته ثابت با بدنه پلاستیکی وزن سبک تری دارد. با اینکه دوربین با بدنه فولاد ضدزنگ مقاوم تر است، اما بدنه پلاستیکی به دلیل وزن کمتر، محبوبیت بیشتری داشته و طرفداران خاص خود را دارد. نکته دیگر اینکه ممکن است بدنه فولادی با گذر زمان دچار رنگ پریدگی شود، اما بدنه پلاستیکی چنین ایرادی پیدا نمی کند و رنگ بدنه آن نمی ریزد. اکثراین نوع دوربین ها دارای استاندارد IP66 و IP67 می باشند.

دوربین مداربسته با لنز واریفوکال در مقابل دوربین با لنز ثابت کدام را باید انتخاب کنید؟

وجود دوربین های امنیتی تجاری در محل می تواند به جلوگیری از مزاحمان کمک کند و از شما و کسب و کارتان در برابر تهدیدات فیزیکی محافظت کند. دوربین‌های امنیتی نقش مهمی در امنیت فیزیکی دارند و سرمایه‌گذاری روی تجهیزات مناسب می‌تواند کمک زیادی به شما کند. اکنون که تفاوت‌های بین دوربین‌های امنیتی واریفوکال و دوربین‌های امنیتی با لنز ثابت را می‌دانید، می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای مکان شما بهترین می باشد.زیرا در هر مکان و موقعیت بسته به شرایط شما می توانید انتخاب متفاوت و متنوعی داشته باشید که با توجه به نیاز شما این انتخاب می تواند متغیر باشد با همکاران ما در هایک ویژن تهران در انتخاب بهتر محصولات هایک ویژن در ارتباط باشید.