به فروشگاه دوربین مداربسته هایک ویژن تهران خوش آمدید!

انواع لنز دوربین مداربسته

انواع لنز دوربین مداربسته

هایک ویژن تهران

انواع لنز دوربین مداربسته

در حالت کلی دو نوع اصلی لنز دوربین مداربسته وجود دارد لنز ثابت (معروف به لنز مونوفوکال) و لنز وریفوکال (از جمله لنزهای موتوردار).

دوربین مداربسته ای که دارای لنز ثابت است به طور دائم تنظیم می شود، به این معنی که زاویه دید، فاصله کانونی و سطح زوم آن قابل تغییر نیست.
از سوی دیگر، دوربین مداربسته با لنز وریفوکال به کاربران امکان می دهد فاصله کانونی دوربین و در نتیجه میدان دید و سطح زوم آن را تنظیم کنند. این به این معنی است که لنز می تواند برای گرفتن یک نمای نزدیک از فاصله دور زوم کند (کاهش میدان دید، اما تصویر واضح تری از جزئیات مانند پلاک ها یا چهره مجرمان ارائه می دهد) یا برای گرفتن یک منطقه وسیع، کوچکنمایی می کند. (افزایش میدان دید). دوربین‌های PTZ نمونه‌ای از فرم‌های محبوب دوربین هستند که شامل لنزهای وریفوکال و موتوری هستند.

لنزهای زوم MOTORIZED VS MANUAL

اکثر دوربین‌های مداربسته وریفوکال مجهز به لنزهای زوم موتوری هستند، اما برخی از دوربین‌های وریفوکال دستی هستند. این بدان معنی است که آنها باید به صورت دستی تنظیم شوند تا فاصله کانونی دوربین را تغییر دهند.

کاربرد تجاری انواع لنز دوربین مداربسته

برای کاربردهای تجاری، اگر بودجه شما اجازه می دهد، توصیه می شود از لنز زوم موتوری استفاده کنید. این نوع لنز دوربین را قادر می سازد تا به طور خودکار فاصله کانونی خود را تنظیم کند و در نتیجه فیلمی واضح و فوکوس خودکار داشته باشد.
بعید است که لنزهای موتوری به دلیل تأثیر عوامل طبیعی مانند باد و دما (که باعث انقباض و انبساط دوربین می شود) فوکوس خود را از دست بدهند، با این حال، لنزهای تغییر کانونی تنظیم شده به صورت دستی بیشتر مستعد این مشکل هستند - به طور بالقوه امنیت کسب و کار بدون مراقبت را بر جای می گذارند. 
لنزهای موتوری همچنین مشکل تنظیم دستی دوربین را از بین می‌برند و به شما امکان می‌دهند دوربین را از راه دور از طریق یک برنامه تلفن هوشمند یا رابط وب کنترل کنید. این بدان معنی است که می توانید فاصله کانونی و زاویه دید دوربین خود را از هر کجا و در هر زمان تنظیم کنید - با کلیک یک دکمه یا بهتر است بگوییم لمس صفحه نمایش خود!

مصارف خانگی انواع لنز دوربین مداربسته

در یک محیط خانه، یک لنز وریفوکال دستی یا حتی یک دوربین مداربسته با لنز ثابت با وضوح بالا اغلب گزینه مقرون به صرفه‌تر و مناسب‌تر است. مشتریان ما تمایل دارند دوربین های لنز ثابت را برای نصب خانگی انتخاب کنند، زیرا قیمت محصولات وریفوکال بالاتر است.

یک دوربین با وضوح بالای 4 مگاپیکسل یا بیشتر به صاحبان خانه این امکان را می دهد که اطلاعاتی مانند جزئیات چهره و شماره مکان های مجوز را ضبط کنند. در حالی که یک لنز وریفوکال موتوری از عملکرد زوم خود برای ثبت این اطلاعات مهم استفاده می کند، فیلم دوربین ثابت با وضوح بالا را می توان بعد از این واقعیت بزرگنمایی کرد تا همان جزئیات حیاتی را ثبت کند.
تنها تفاوت این است که میدان دید دوربین مداربسته با لنز ثابت را نمی توان به راحتی پس از نصب دوربین تنظیم کرد (دوربین باید دوباره در موقعیت دیگری نصب شود). با این حال، اگر دوربین ها توسط یک متخصص قرار داده شده باشند، و میدان دید آنها برای اطمینان از اینکه پوشش بهینه در دسترس است، بررسی شده باشد، نباید مشکلی ایجاد کند.

همانطور که گفته شد، توجه به این نکته مهم است که در اینجاست که لنزهای دستی واریفوکال برتری نسبت به دوربین‌های مداربسته ثابت دارند. اگر دوربین دستی واریفوکال با بهترین توانایی خود نصب نشده باشد، لنز را می توان به راحتی تنظیم کرد، بدون اینکه نیاز به نصب مجدد کل سیستم دوربین باشد.
اگر از یک دوربین با لنز ثابت یا یک دوربین دستی واریفوکال برای نظارت بر نمای بیرونی خانه خود استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود ترکیبی از دوربین‌های فاصله کانونی لاگر و فاصله کانونی کوچک‌تر را نصب یا تنظیم کنید. این به این دلیل است که می توان جزئیات مهم و همچنین نماهای با زاویه باز را ثبت کرد. در بخش بعدی در مورد فاصله کانونی بیشتر بحث خواهیم کرد.

دوربین‌های مداربسته‌ای که برای کسب‌وکار خود انتخاب می‌کنید بر میزان موثری در جلوگیری از رفتار بد، بهبود تصمیم‌گیری تجاری و افزایش بهره‌وری تأثیر می‌گذارند. اما با وجود انواع مختلف لنز دوربین مداربسته، تشخیص اینکه کدام یک را انتخاب کنید دشوار است. در ادامه به توضیح انواع لنز دوربین مداربسته می پردازیم

 دوربین مداربسته لنز ثابت 3.6 میلی متر 
دوربین های مدار بسته دارای لنز 3.6 یا 2.8 میلی متری هستند. لنزی که انتخاب می کنید به عملکردی که دوربین برای انجام آن نیاز دارید بستگی دارد.
دوربین مداربسته 3.6 میلی متری با لنز ثابت مناطق کوچک تا متوسط را تا میدان دید 78 درجه پوشش می دهد. این دوربین ها به خوبی برای گوشه ها مناسب هستند و در مناطق روشن عملکرد خوبی دارند، زیرا میدان دید کوچکتر باعث انعکاس کمتر می شود. تصاویر گرفته شده توسط لنزهای 3.6 میلی متری قادر به ثبت سطوح بالایی از جزئیات هستند، بنابراین برای موقعیت هایی که نیاز به تشخیص و شناسایی دارند، مناسب هستند.

 دوربین مداربسته لنز ثابت 2.8 میلی متر 
دوربین مداربسته 2.8 میلی متری با لنز ثابت، دوربینی با لنز واید است که برای پوشش مناطق بزرگ و فضاهای باز مناسب است. این لنزها میدان دید تا 110 درجه را ارائه می دهند، به این معنی که یک دوربین (معمولا) می تواند یک حیاط خلوت را پوشش دهد. این باعث می شود آنها بسیار مقرون به صرفه باشند.
با لنز ثابت، این دوربین ها قادر به ارائه سطوح بالایی از جزئیات در فاصله نیستند. این بدان معناست که نمی‌توانید پلاک‌ها را ببینید یا چهره‌ها را تشخیص دهید مگر اینکه کاملاً به دوربین نزدیک باشند.

 دوربین های مداربسته واریفوکال موتوردار 
دوربین‌های مداربسته وریفوکال موتوری بر زوم مکانیکی تکیه می‌کنند تا به شما این امکان را می‌دهند که هنگام نصب، میدان دید را با تنظیمات خاص خود تنظیم کنید. آنها دارای تنظیمات «به» و «از» هستند، معمولاً بین 2.8 میلی متر تا 12 میلی متر. در این محدوده، می‌توانید میدان دید را متناسب با نیاز خود تنظیم کنید که این دوربین‌ها را برای مناطق طولانی و باریک، مانند راهروها، راهروها یا ردیف‌های صندوق‌های پول ایده‌آل می‌کند.
مزیت قابل توجه دوربین های مداربسته وریفوکال موتوری این است که از زوم مکانیکی استفاده می کنند. این تصویر با کیفیت بالایی ارائه می دهد، زیرا لنز هنگام نصب به صورت فیزیکی با میدان دید تنظیم می شود. دوربین‌هایی که به زوم دیجیتال متکی هستند، تنها تصویر اصلی را بزرگ می‌کنند، که منجر به تصاویر تار و بدون فوکوس می‌شود و تشخیص جزئیات مهم را دشوارتر می‌کند.

 دوربین های PTZ 
دوربین های PTZ برای حرکت، شیب و بزرگنمایی دستی طراحی شده اند. آنها را می توان با جوی استیک کنترل کرد که به بیننده اجازه می دهد دوربین را بچرخاند. از طرف دیگر، می‌توان آن‌ها را روی «کروز خودکار» تنظیم کرد، به این معنی که در یک الگوی خاص حرکت می‌کند. دوربین‌های پیشرفته PTZ با هوش مصنوعی عرضه می‌شوند که به آن‌ها اجازه می‌دهد حرکت را دنبال کنند، بنابراین بیننده، برای مثال، می‌بیند که یک کامیون پس از رسیدن به کجا می‌رود.
دوربین های PTZ برای مناطق بزرگی که به کیفیت تصویر استثنایی و جزئیات بالایی نیاز دارید، مناسب هستند. آن‌ها برای موقعیت‌هایی طراحی شده‌اند که باید بتوانید جزئیاتی مانند پلاک شماره‌گذاری یا تشخیص چهره یا ردیابی حرکت را از راه دور دریافت کنید.
نقطه ضعف این نوع دوربین مداربسته این است که در هنگام چرخاندن یا زوم کردن، ممکن است چیزی را از دست بدهند.

فاصله کانونی چیست؟

فاصله کانونی یک مشخصه اولیه است که یک لنز را توصیف می کند. این یک اندازه گیری فیزیکی بین مرکز نوری (نقطه ای در لنز که در آن پرتوهای نور همگرا می شوند) و صفحه کانونی است که تصویر نهایی روی آن مشخص می شود، که اغلب حسگر تصویر دیجیتال است. این اندازه‌گیری که معمولاً بر حسب میلی‌متر انجام می‌شود، میدان دید و توانایی آن در بزرگ‌نمایی اجسام دور را توصیف می‌کند.

لنزهایی با فاصله کانونی کوتاه‌تر (تعداد کمتر بر حسب میلی‌متر) می‌توانند صحنه وسیع‌تری را ثبت کنند و معمولاً به آنها لنزهای زاویه باز می‌گویند. فواصل کانونی بلندتر (تعداد بالاتر بر حسب میلی متر) اغلب به عنوان لنزهای تله فوتو شناخته می شوند و بزرگنمایی نوری بیشتر و توانایی گرفتن تصاویر از فواصل دورتر را فراهم می کنند.
اندازه سنسور تصویر، یا اندازه تصویری که در حال حل شدن است، هنگام مقایسه فاصله کانونی دو لنز مختلف بسیار مهم است. اگر دو لنز تصاویر نهایی با اندازه های مختلف را تفکیک کنند، فاصله کانونی آنها را نمی توان مستقیماً با هم مقایسه کرد. برای تسهیل این مقایسه‌ها، «فاصله کانونی معادل 35 میلی‌متر» اغلب به‌عنوان مرجع استاندارد استفاده می‌شود و میدان دید لنز را طوری نشان می‌دهد که گویی در یک دوربین 35 میلی‌متری فول فریم است. به عنوان مثال، یک لنز تله فوتو 6 میلی‌متری در یک دوربین تلفن همراه متوسط ممکن است فاصله کانونی معادل 35 میلی‌متر 52 میلی‌متر داشته باشد، زیرا اندازه سنسور تفاوت قابل‌توجهی دارد.

زوم اپتیکال چیست؟

زوم اپتیکال توانایی یک لنز وریفوکال برای بزرگنمایی صحنه توسط عناصر متحرک فیزیکی لنز برای تغییر پویا فاصله کانونی است. زوم اپتیکال به لنز اجازه می دهد تا اشیا را در فواصل بیشتر بدون افت کیفیت تصویر تشخیص دهد. این با زوم دیجیتال، که در آن تصویر برش داده می شود و بزرگ می شود، که اغلب منجر به کاهش کیفیت تصویر می شود، متفاوت است. زوم دیجیتال تنها راهی است که لنزهای ثابت می توانند به بزرگنمایی فراتر از میدان دید معمولی خود دست یابند.